חג הפסח מתוזמן השנה למקסימום ימי חול המועד האפשריים – 4 ימים מלאים שכדאי לנצלם לבילויים עם המשפחה ולטיולים כאלו שינתקו אתכם מהסמארטפון ויחברו אתכם לטבע ובעיקר למשפחה ולילדים * גדי חיימוף, מדריך בבית ספר שדה כפר עציון ובוכרי שורשי, הוא נין של רב שכונת הבוכרים בירושלים הרב יהודה ארי חיימוף, ואלו הם המסלולים החגיגיים שתכנן במיוחד עבורנו, קוראי ‘מנורה’, לימי חול המועד >>>

מאת: גדי חיימוב

את טיולי חופשת הפסח הקרוב אני ממליץ לעשות בין ירושלים לחברון – באזור גוש עציון. הנמצא במרחק של 25 דקות מירושלים וכ-45 דקות מהמרכז.

בגוש עציון ישנו מגוון אפשרויות למסלולים ברגל, באופנים וברכב, ביניהם יש מעיינות, נקודות נוף, אתרים היסטוריים.

לרגל חג הפסח בחרתי עבורכם 4 מסלולים מרתקים מותאמים ל-4 ימי חול המועד. הצטרפו אליי:

1. הליכה רגלית במסלול מעינות עין יצחק

דרך הגעה: ב’ווייז’ ‘משואות יצחק הישנה’.

מה באתר: 3 ברכות שכשוך בעומקים שונים.

הגעה: נוסעים מירושלים על כביש בגין דרום, ממשיכים לכיוון גוש עציון עד ככר צומת הגוש, שם פונים ימינה, ככר הבאה ישר ובשלישית יוצאים ביציאה השנייה לכוון בת עין, לאחר כ-300 מטר יש פניה ימינה לכוון משואות יצחק הישנה, ממשיכים עד לחניה הקטנה שלידה שלט  למעיין – מפה הולכים ברגל עוד 20 דקות ואתם במים.

מסלול: הליכה רגילה מהחניה, שלט שמאלה למעיין יוביל אתכם אל שלושת בריכות השכשוך, אחת קטנה ליד המעיין בעומק 30 ס”מ, השניים האחרות בעומק של כ-1.6 מטר, יש כמה שולחנות פיקניק וצל.

זמן: 20 דקות לכל כיוון, השאירו זמן למים.

קושי: בינוני. העלייה מהמעיין קצרה אך תלולה.

• מסלול נוף ברכב פרטי, מצפור ה-1000 נווה דניאל ודרך האבות.

דרך הגעה: ב’ווייז’ ‘מצפור האלף’.

הגעה: נוסעים מירושלים על כביש בגין דרום, ממשיכים לכיוון גוש עציון עד נווה דניאל, 2 ככרות ישר ובצומת החרים שמאלה, ממשיכים לאורך הבתים מימין עד גן השעשועים, ממנו יש עליה למצפה.

מסלול: מצפה נווה דניאל נמצא בגובה 100 מטר מעל פני הים וממנו נשקף נוף לכול הכוונים, מצפון ניתן לראות יפה את ירושלים, ממזרח את ההרודיון, מדרום את יישובי גוש עציון וממערב מגוש דן ועד עזה.

חוזרים לרכב – יוצאים חזרה מנווה דניאל אל דרך האבות, דרך עפר עבירה לכול רכב, בדרך תראו אבן מיל, שריד מהדרך הרומית לירושלים, מקווה ששימש את עולי הרגל בדרך לירושלים, לידו נמשיך ימינה לכביש שיוביל אותנו אל האלון הבודד, שם נוכל לשמוע הסבר קולי בלחיצת כפתור על קרבות גוש עציון בתש”ח.

זמן: כשעתים כולל העצירות באתרים.

קושי: ללא הליכה. עוצרים, רואים, נוסעים.

• קצת היסטוריה – ההרודיון, הבית של הורדוס

דרך הגעה: ב’ווייז’ גן לאומי הרודיון.

הערה: האתר בתשלום לרשות הטבע והגנים. ושעות הפתיחה הם 8:00 – 16:00.

הגעה: מירושלים נוסעים על דרך חברון, יורדים לכיוון הר חומה, בכיכר יש שילוט לכיוון ההרודיון, זה בית קיץ של הורדוס המלך, ששיפץ והרחיב את בית המקדש השדי, את מצדה, את קיסריה ואת מערת המכפלה. באתר יש שרידים יפים של המבנה בו גר הורדוס, בית המרחץ, התיאטרון ואף לא מעט שרידים מהמרידות ברומאים, בית כנסת ומפעל ליציקת ברזל לנשק. יש שלטי הסבר מאירי עיניים, סרט קצר, כניסה למערות המסתור, חנות מזכרות ושירותים.

זמן: כשעתיים.

קושי: בינוני, יש עליה וירידה במדרגות לא מתאים לעגלות.

• מסלול סינגל אופנים לחרבת ג’ומג’ום.

הגעה ב’ווייז’: משואות יצחק הישנה.

הגעה: נוסעים מירושלים על כביש בגין דרום, ממשיכים לכיוון גוש עציון עד כיכר צומת הגוש, שם פונים ימינה, בכיכר הבאה ישר ובשלישית יוצאים ביציאה השנייה לכוון בת עין, אחרי כ-300 מטר יש פניה ימינה לכוון משואות יצחק הישנה, ממשיכים עד חניה קטנה ולידה שלט  למעיין ולידו יש מפה של שביל האופניים.

בנקודה זו פורקים את האופניים מהרכב, בהתחלה נוסעים על שביל עפר לבן ימינה, אחרי עיקול חד בירידה יש כניסה לסינגל, מימין חולפים על פני עין סג’מה, עוברים תחת האומגה הארוכה בארץ של ארץ האיילים, מגיעים לחורבה גדולה מימי בית המקדש השני, על הפסגה יש מקווה ומצאו בו כלי אבן.

ממשיכים בירידה בעקבות השילוט האדום עד עין לבנה העמוק במעיינות גוש עציון. מכאן עולים עליה תלולה, פונים שמאלה ימינה ושוב שמאלה ואנחנו חזרה ברכב.

זמן: כשעתיים

קושי: מתאים לרוכבי אופנים מנוסים בסינגלים.

הערות: ניתן לסיים בבת עין ולחסוך את העלייה בסוף, אם יש מי שיאסוף אתכם, ב’ווייז’: אתנחתא בת עין.