י"ז בתמוז שעתיד לחול השבוע ביום שלישי, הוא יום צום שנקבע לזכר נפילת חומות ירושלים שהובילה לחורבן בית המקדש. החל מיום שלישי, אנו נכנסים לתקופה שמכונה "בין המצרים", שלושה שבועות שבהם הימים הם ימי אבל לאומיים של העם היהודי, עד לאחר ט' באב. במשך השנים, קהילות ישראל הרבו בימים אלו בתפילה ובבקשת רחמים לקב"ה כחלק מתהליך התשובה שלנו כעם. בתפילות אנו מציינים את ימי הצום ומבקשים שעל ידי התשובה של עם ישראל, נוכל להפוך את הימים האלו לימים של שמחה. חז"ל אומרים שלעתיד לבוא, יום י"ז בתמוז וט' באב יהפכו לימי חג והתקופה שביניהם לחול המועד.
בימים אלו אנו צריכים לעורר ולהתעורר, לזכור את האירועים והאסונות שנעשו לעם ישראל, להשתתף בצער החורבן ולחשוב כיצד ניתן להוסיף במצוות ובמעשים טובים.
מלבד נפילת חומות העיר אנו מתענים ביום זה על שבירת הלוחות בהר סיני, ביטול קרבן התמיד בבית המקדש הראשון, כניסתם של האויבים לירושלים עיר הקודש, שריפת התורה ע"י אפוסטמוס-המצביא הרומאי והעמדת צלם בהיכל בית המקדש.
נשים בהריון או מניקות אינן חייבות לצום, ומכל מקום יאכלו רק מה שנדרש ולא מיני מעדנים. צום י"ז בתמוז מתחיל בעלות השחר ומסתיים בצאת הכוכבים, לכן אם אדם רוצה לאכול או לשתות לפני תחילת הצום, צריך להתנות ולומר בפיו שהוא מתכוון לקום בלילה כדי לאכול.
משנכנס אב ממעטים בשמחה. אבל כבר נהגו כל ישראל למעט בשמחה החל מי"ז בתמוז. לכן אין לעשות שמחות מי"ז בתמוז עד עשרה באב. האיסור נוהג לגבי נישואין, אירוסין המלווים בסעודה, בר-מצווה ומסיבות אחרות. ברית מילה ופדיון הבן, כיון שהם שמחה של מצוה שקבוע לה זמן, אינם נדחים. ומקיימים בהם סעודה של מצוה (אף בתשעת הימים), ומותר לשיר שירי קודש בלי כלי נגינה. אירוסין שאינם מלווים בסעודה, מותרים.
אין לשמוע מוזיקה בימים אלו. אין לברך שהחיינו אפילו בשבתות של ימי בין המצרים, חוץ מברכת שהחיינו על מילה ועל פדיון הבן. מכל מקום אם יש פרי חדש, שלא ימצא לאחר ימי בין המצרים, יש לברך עליו שהחיינו בשבת (אך לא בשבת 'חזון').
אין להסתפר ולהתגלח בימים אלו, אין לקנות בגדים חדשים בימים אלו ואין ללבוש בגדים חדשים אפילו אם נקנו לפני כן. אין לקנות מוצרים חדשים שאדם שמח בהם, כגון רהיטים. מי שנקרעו בגדיו, או נעליו, והוא צריך לקנות דבר חדש – מותר לקנות, וישתמש בהם לראשונה בשבת אם אפשר.
יש למעט בבנין ובנטיעות של שמחה בימי בין המצרים, כגון שיפוצים לשם היופי ובניית בית חדש, אבל שיפוצים הנעשים כדי לתקן נזק או כדי שלא יהיה נזק גדול יותר, מותרים. נטיעה של עצי פרי מותרת ובייחוד בארץ ישראל, שזו מצוה גדולה.
יש למעט גם במשא ומתן של שמחה, כגון ארגונים לחתונה שלאחר תשעה באב.
ימים אלו הם ימי סכנה ולכן יש להזהר בכל דבר שיש בו סכנה קלה.