בפרשתנו פותח בלעם הרשע בנבואתו השלישית: "נאום בלעם בנו בעור, ונאום הגבר שתום העין"(במדבר כ"ד, ד').
הביטוי "שתום העין" הינו ביטוי מיוחד. רש"י מפרש: "עינו נקורה ומוצאת לחוץ וחור שלה נראה פתוח… ויש מפרשים שתום העין פתוח העין, כמו שתרגם אונקלוס (דשפיר חזי- שרואה יפה). ועל שאמר שתום העין ולא אמר שתום העיניים למדנו שסומא באחת מעיניו היה".
לפי ב' הפרושים הללו בלעם היה סומא בעין אחת, אך ההבדל ביניהם הוא כיצד לפרש את דבריו, לפי אונקלוס, בלעם מתפאר בכך שהוא רואה היטב, אלא שהיות והוא מייחס ראייה טובה זו לעין אחת בלבד, אנו מבינים שבעין השניה הוא לא ראה. לעומת זאת לפי הפירוש הנוסף, בלעם עומד ומכריז שהוא עיוור בעין אחת.
לפי הפירוש השני צריך להבין, מדוע משתבח בלעם בכך שהינו סומא? בשלמא לפי אונקלוס, יתכן שכל ראייתו הגשמית והטובה רומזת לראיה רוחנית של נבואה ובוודאי יש בכך מקום להשתבח. אבל לפי הפירוש השני לכאורה קשה, כי עצם עובדת היותו מוכה בסנוורים בעין אחת ודאי שלא מוסיפה מאומה לחשיבותו?
ויש לבאר זאת ע"פ מאמר חז"ל במדרש רבה (דברים פר' ג', סי' ד'): "אמר שמואל בן נחמן, כל מה שישראל אוכלים בעוה"ז, מכח הברכות שברכם בלעם הרשע, אבל ברכות שברכו אותן האבות משומרין הן לעתיד לבוא".
והכוונה: הקב"ה חזה את כל הדורות העתידיים של ישראל, רבים מהם דורות ללא דופי הדומים לסחורה משובחת, ואף הראם לאבות הקדושים כדי שיברכום בלבב שלם. אולם ישנם דורות שאינם מושלמים כלל, אותם הקב"ה לא רצה להראות לאבות הקדושים ולצערם, שהרי האבות הינם כסוחרים מומחים שיגלו את הפגמים והמומים מיד בסחורה שלפניהם, ויתכן שלא יעזו לברכם כראוי, וכיון שאהבת ה' לבניו גדולה עד מאוד ולא משנה מה יהא טיבו של בן זה אעפ"כ רצה שיתברכו דורות אלו. מה עשה? זימן להם גוי נביא, שראייתו הרוחנית אינה כ"כ טובה והוא דומה לסוחר שאינו מומחה, שחסרה לו ראייה לעומק, ומחמת תפיסתו השטחית הוא אינו מסוגל לערוך בדיקה מדוקדקת, וע"כ מתרצה ורוכש את הסחורה ועוד משבח אותה בפיו לפני המוכר שמכרה לו.
כך לפי עולמו השטחי של בלעם, חטאיהם של ישראל אינם חטאים כלל, והוא אף מתלהב מכל מעלה 'קטנה' שרואה בהם. ע"כ כל רצונו של מקום ורצון התורה הקדושה בשלל דוגמאות, הוא שלא נראה את חסרונותיהם של האחרים כי אם את מעלותיהם, ואם ח"ו בכ"ז יוודע לנו קיומם של חסרונות, עלינו להשתדל ולעזרם ולתקנם בעצות טובות כדי למנוע את הגנאי שלהם.
הרוצה לברך ולהשפיע על אחרים, יתנהג כסומא בעין אחת ויראה בעין השניה את הטוב שבהם ויברכם, כי אם בלעם הרשע הכיר את רום מעלתם על אף רשעותו, על אחת כמה וכמה בני אברהם יצחק ויעקב, ורק כך נוכל לזכות ולתקן עולם במלכות ה' אכי"ר.