הנאום האחרון של משה רבינו לעם ישראל נפתח במילים "אתם ניצבים היום כולכם".
המדרש מתמקד במילה "היום", ואומר כך: לפעמים היום הוא מואר ולפעמים היום הוא חשוך. אמנם השמש זורחת כל יום, אבל לא תמיד יש אור מלא ביום. יש ימים קודרים עם עננים שחורים שעושים חושך בעולם. כך גם עם ישראל. לפעמים יש להם ימים חשוכים ואפלים.
מה הדרך אם כן להחזיק מעמד בחושך?
המדרש עונה תשובה מפסוק אחר שגם בו כתובה המילה היום: "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם, חיים כולכם היום". כשעם ישראל יהיה ביחד, "כולכם", אז תזכו לקבל חיים, אור ושפע מהקב"ה.
המדרש ממשיך ומביא משל, כאשר אדם לוקח ענף דק (קנה) הוא יכול לשבור אותו בקלות. אפילו ילד קטן יכול לשבור ענף דקיק. אבל כאשר לוקחים כמות גדולה של ענפים ומחברים אותם יחד, אף אחד לא יכול לשבור אותם. כך עם ישראל, כאשר הם נפרדים, בודדים, אפשר להכניע ולשבור אותם, אבל כשהם יחד, אגודה אחת, הם חזקים בכח אדיר. כח הביחד.
*
נזכרתי במדרש הזה השבוע, כאשר ראיתי את האחדות העצומה שאינני זוכר כמוה, שעוטפת את כל חלקי עם ישראל. כל המחלוקות האדירות שליוו אותנו בשנה האחרונה (ולא רק בשנה האחרונה…) כאילו נעלמו והתאדו מעל פני האדמה. יש אחדות מדהימה ומרגשת. חרדים, דתיים, חילונים, מסורתיים, אשכנזים, ספרדים, צעירים ומבוגרים, אנשים, נשים, טף וזקנים, קיבוצניקים לצד רבנים, אין ימין אין שמאל, כולנו עם אחד.
כשחוטפים מכה כל כך קשה, כשרואים את אותם מרצחים שפלים ובזויים, שלא הפרידו בין יהודי מבוגר לתינוק, בין ימין ושמאל, בין דתי לחילוני, מבינים פתאום שהמאחד בינינו הוא הבסיס של עצם קיומנו! האויב רוצה להשמיד את כולנו ללא הבדל! כאשר המחבל חדר לאותו קיבוץ בעוטף עזה, הוא לא פנה לשאול את המשפחה שהוא רצח לאיזו מפלגה היא מצביעה, והאם היא תומכת ברפורמה המשפטית או לא. הוא פשט הרג בלי חשבון. רק כי הם יהודים!
כל עם ישראל הבין את זה, מדובר בסכנה קיומית, והאחדות פשוט קרתה! כולם התאחדו מיד! זהו המסר אם כן, רק כאשר נתאחד יחד נוכל לנצח אותו.
ההבנה העמוקה הזו חלחלה ברגע אחד, בשמחת תורה תשפ"ד. רגע קשה מאוד עברנו, העם היהודי. זה רגע שלא ישכח בתולדות עמנו. גם האחדות העצומה שמתרחשת פה היא מרגשת, וחשוב מאוד לשמר אותה מכל משמר.
הקב"ה מוכן לסלוח על כל דבר, אבל לא על אחדות, פילוג ושנאת חינם. כתוב שבית המקדש הראשון חרב בגלל עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. ובית המקדש השני חרב בגלל שנאת חינם. ללמדך, שהיא שקולה כנגד שלושת עבירות חמורות אלו!
כאשר בלעם הרשע רצה לקלל את עם ישראל ובכל כרחו, כאשר עמד על ההר ראה לפתע את כל עם ישראל יושב באוהלים והוא התעורר בהתרגשות ובהתפעלות עצומה והחל לברך אותם. ומה הוא אמר? "מה טובו אהליך יעקב, משכנותיך ישראל". יש הרבה פירושים לפסוק הזה, אחד מהם מתמקד במילים "אהליך". הרי בלעם ראה לנגד עיני מאות אלפי אוהלים, למה הוא אמר "אהליך", לשון יחיד? התשובה היא שהוא ראה עם אחד, מאוחד וחזק. הוא ראה אותם כאיש אחד בלב אחד. חטיבה אחת. אגודה אחת. וזהו הכח הענק המצוי בעם המופלא שלנו.
יש דברים שאי אפשר להמציא ולתכנן אותם, הם פשוט קורים. את המלחמה הזו אף אחד לא תכנן, וגם את הסיסמה של המלחמה הזו, "רק ביחד ננצח", פשוט נוצרה ואומצה על ידי כל עם ישראל.
הקב"ה רוצה אותנו מאוחדים. הקב"ה אוהב אותנו אגודה אחת. אחי אהובי, בואו נלמד מההיסטוריה הנוראה שלנו ונתאחד סוף כל סוף לנצח נצחים, בלי פילוגים ובלי שנאה. רק עם אחדות ואהבה.